خلاصه بازار مورخ 92/04/22
نوشته شده توسط : مجید زارعی

قیمت شرکت های فعال در بخش مالی عمدتا کاهش یافته است. در گروه بانک ها بازگشایی بانک پاسارگاد و رشد قیمت نمادهای امتیاز تسهیلات مسکن قابل ملاحظه است. بانک پاسارگاد پس از برگزاری مجمع عمومي عادي ساليانه بازگشایی شد و با افت 5 درصدی قیمت مواجه گردید. پست بانک ایران پس از شش روز رشد پیاپی با افت قیمت روبرو شده و نتوانسته از مقاومت 700 تومانی عبور کند. صف خرید بانک تجارت در ساعات ابتدایی بازار عرضه شد تا این نماد نهایتا با رشد 1.3 درصدی و قیمت 2067 ریالی به کار خود در بازار پایان دهد.

در گروه بیمه، افزایش قیمت بیمه ملت کماکان برای هفتمین روز متوالی ادامه دارد. بیمه سامان و بیمه میهن نیز با افت قیمت به کار خود در بازار پایان داده اند.

معاملات نمادهای گروه انبوه سازی با نوسان قیمت همراه شده است. نوسازی و ساختمان تهران، سرمایه گذاری توسعه اذربایجان و حق تقدم مسکن شمال شرق در این گروه با صف خرید مواجه اند. سرمایه گذاری مسکن تهران، سخت آژند و سرمایه گذاری مسکن نیز با صف فروش به کار خود در بازار پایان داده اند.

قیمت  اکثر شرکت های فلزات و کانی های فلزی کاهش یافته است. شرکت های بزرگ فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد خوزستان ، ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان کاهش یافته اند. فولاد خوزستان، دومین تولید کننده بزرگ فولاد کشور، 4 درصد کاهش یافته و زیر حمایت روانی 30000 ریال بسته شده است. ذوب آهن اصفهان برای پنجمین روز افت کرده و از نظر تکنیکی در نزدیکی کف های قیمتی تشکیل شده در 1 اردیبهشت و 4 تیر قرار دارد.

هلدینک صنایع معدنی خاورمیانه تقریبا بدون تغییر باقی مانده و برای  چهارمین روز زیر میانگین 50 روزه خود قرار دارد. معدنی وصنعتی چادر ملو برای پنجمین روز متوالی کاهش یافته است و شاخص قدرت نسبی(RSI) این سهم از محدوده بیش خرید (بالای 70 ) خارج شده است.

قیمت جهانی مس ، روی و آلومینیوم در هفته اخیر به ترتیب 2.4 ، 2.7 و 4 درصد افزایش داشته اند. قیمت قرارداد یک ماهه سنگ آهن 62 درصد تحویل چین طی هفته 6 درصد افزایش یافته و به 126 دلار رسیده است. تضعیف ارزش دلار در پایان هفته دلیل عمده رشد قیمت ها است. (جزئیات در بولتن هفتگی کارگزاری مفید)

توسعه معادن و فلزات با حجم معاملات بالاتر از میانگین سه ماهه، 4 درصد کاهش یافته و به 6516 ریال رسیده است. این محدوده قله قبلی سهم می باشد و میتواند نقش حمایت را برای سهم ایجاد کند. گروه مدیریت سرمایه گذاری امید برای چهارمین روز تقریبا بدون تغییر باقی مانده است و در نزدیکی رکورد تاریخی خود قرار دارد.

در سایر تولید کنندگان مواد ،  70 درصد شرکت های سیمانی کاهش را تجربه کرده اند. سیمان فارس و خوزستان در سومین روز پس از تعدیل پیش بینی درآمد ، 0.8 درصد کاهش یافته است با این وجود قیمت پایانی آن 2.4 درصد افزایش داشته است. شیشه همدان که تولید کننده انواع بطری و ظروف شیشه ای می باشد بیش از 3 درصد کاهش یافته است تا بخشی از رشد هفت روزه خود را اصلاح کرده باشد.

در صنعت محصولات مصرفی ضروری حجم عرضه ها به طور قابل توجهی افزایش یافته و صف خرید بسیاری از نمادها پس از مدتها متعادل شده است. 

در گروه غذایی بجز قند، قیمت بیشتر نمادها افزایش یافته است. نمادهای مارگارین و صنعتی بهشهر پس از برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه و تقسيم سود نقدي و تعديل پيش بيني درآمد آماده معامله شده اند که به دلیل عدم کشف قیمت مورد معامله قرار نگرفتند. پگاه آذربایجان غربی و لبنیات پاک در این گروه با بیشترین تقاضای سرمایه گذاران مواجه اند. پارس مینو پس از پانزده روز رشد با افت قیمت روبرو شده است. مشاور انجمن صنایع لبنی علت افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات را کسری بودجه 300 تا 400 میلیارد تومانی شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده است. به گفته وی این کسری مربوط به پرداخت یارانه علوفه موردنیاز دامداران می‌شود. به همین دلیل و برای جبران این کسری بودجه دولت مجوز افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات را صادر کرده است.

قیمت سهام تولیدکنندگان قند و شکر برای سومین روز پیاپی کاهش یافته و بسیاری از نمادهای گروه از جمله فراورده هاي غذايي و قند چهارمحال، قند نیشابور و قند شیرین خراسان با صف فروش بسته شدند.

در صنعت دارویی، گروه دارویی سبحان، داروسازی تهران دارو و داروسازی زهراوی با بیشترین تقاضا از طرف سرمایه گذاران مواجه اند. گروه دارویی سبحان برای شانزدهمین روز متوالی با صف خرید روبرو شده، بازدهی این نماد طی یک ماه گذشته بیش از 22 درصد بوده است. پخش البرز و سرمایه گذاری البرز برای دومین روز متوالی با صف فروش بسته شدند.

در بخش محصولات مصرفی غیر ضروری، خودروسازان و تولید کنندگان تایر افت داشته‌اند اما بیشتر قطعه سازان و تولیدکنندگان محصولات لاستیکی رشد کرده‌اند.

ایران خودرو با صف فروش در آخرین معامله 1،493 ریال قیمت خورده است، شاخص RSI این شرکت در حال خارج شدن از محدوده بیش خرید می‌باشد. پارس خودرو پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شده اما معامله‌ای نداشته است.

صنعتی نیرو محركه برای دومین روز کاهش قیمت داشته و با صف فروش در قیمت 1،205 ریال بسته شده است، در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی این شركت جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی وعمومی فوق العاده به منظور اصلاح اساسنامه، متوقف شده است.

سازه پویش (خپویش)، سازنده قطعات الکترونیکی و مکاترونیکی خودرو، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده و در آخرین معامله با 12 درصد رشد 7،375 ریال قیمت خورده، با این حال با صف خرید بسته شده است.

درخشان تهران، تولید کننده انواع فوم و مشمع، دو هفته است که با صف خرید بسته شده و در بیشینه تاریخی‌ 5٫156 ریال قرار دارد. امروز هم حجم معاملات این نماد بسیار پایین بوده است.

صنایع سرما آفرین، بر اساس صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به اسفند 91 به ازای هر سهم 486 ریال سود محقق نموده که نسبت به صورتهای حسابرسی نشده قبلی 77 درصد افزایش نشان میدهد. این شرکت تولید کننده دستگاههای تهویه مطبوع از قبیل چیلر و فنکوئل می‌باشد و كلیه محصولاتش را براساس نقشه، دستورالعمل و روشهای تولید مدون شركت بین المللی Carrier و مطابق با موافقتنامه های مبادله شده با این شركت تولید می‌کند.

در بخش انرژی امروز نماد نفت پاسارگاد تولید کننده قیر، پس از یکماه توقف، بازگشایی شده امّا بدون انجام معامله به دلیل تعدیل پیش بینی سود سال 92 ، مجدداً متوقف شد. تولیدکنندگان انواع روغن موتور و سایر محصولات نفتی کاهش قیمت داشته‌اند. نفت ایرانل در ادامه روند کاهش قیمت هفته گذشته امروز با 3.9درصد کاهش قیمت به 12501 ریال رسیده است. سرمایه‌گذاری صنعت نفت با 4درصد افزایش به 1470ریال رسیده است.

شرکت‌های پالایشگاهی اقدام به گزارش عملکرد سال 91 کردند. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در گزارش هیئت مدیره سود واقعی هر سهم در سال 91 را 799 ریال عنوان کرده که نسبت به آخرین پیش بینی حدود 150درصد افزایش داشته‌است. حدود 40 درصد از سهام شبندر در مالکیت شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت می‌باشد و بیشترین تولیدات این شرکت را نفت کوره، نفت گاز و بنزین تشکیل می‌دهد.

پالایش نفت اصفهان درگزارش فعالیت سال 91 سود هر سهم خود را با 2 درصد تعدیل مثبت نسبت به آخرین پیش بینی، 2541 ریال عنوان کرده است. پالایشگاه شیراز سود هر سهم خورد را 684 ریال اعلام کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی 28درصد کمتر است. پیش از این نیز پالایش نفت تهران ضمن ارائه اطلاعیه‌ای در مورد سود هرسهم 60 در صد تعدیل منفی داده بود.

در بخش صنعتی مپنا با 4درصد کاهش به قیمت 4147 ریال رسیده است. تراکتورسازی ایران پس از یک هفته افزایش قیمت امروز با 4درصد کاهش به 3873 ریال رسیده است. شرکت‌های حمل ونقل زمینی کاهش قیمت داشته‌اند. توریل با 5 درصد کاهش به قیمت3572 رسید و شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس که در سال گذشه بیش از 2میلیون تن کالا در کشور جابجا کرده است، با 4 درصد کاهش به1279 ریال رسیده است. اما در حمل و نقل دریایی، کشتیرانی جمهوری اسلامی با4درصد افزایش با 1328ریال بسته شده است و سایر نمادهای فعال در حوزه حمل ونقل دریایی متوقف هستند.

همه نمادهای شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌ها و ماشین‌های برقی کاهش قیمت داشته‌اند. ایران ترانسفو پس از رشد هفته گذشته امروز 4 درصد کاهش قیمت داشته و به قیمت 3693 ریال رسیده است.

در بخش تکنولوژی نمادها نوسانات قیمتی داشته‌اند. کارت اعتباری کیش با 4درصد افزایش به 9248 ریال رسیده است. خدمات انفورماتیک با 3.1 درصد کاهش در 14501 ریال بسته شده است. 

-




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 482
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 تير 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: